اقتصادیکسب و کار ایرانی

سایت بهتر است یا اینستاگرام؟ ما به شما می‌گوییم!

سایت بهتر است یا اینستاگرام؟

بسیاری از کسب و کارهایی که می‌خواهند از شیوه سنتی به شیوه آنلاین کوچ کنند بین راه‌اندازی وبسایت و صفحه اینستاگرام مردد هستند. برخی معتقدند داشتن یک پیج اینستاگرامی برای فروش محصول کفایت می‌کند؛ و برخی می‌گویند وبسایت برای هر کسب‌وکار آنلاین حیاتی است. اما بهترین تصمیم چیست؟ وبسایت یا اینستاگرام؟

سایت بهتر است یا اینستاگرام

ما در این مقاله با بررسی مزایا و معایب اینستاگرام و وبسایت، به شما کمک می‌کنیم بهترین تصمیم را برای کسب‌وکارتان بگیرید.

مزایا و معایب اینستاگرام برای کسب و کارها

اینستاگرام به عنوان محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران شناخته شده است، و به همین دلیل بسیاری از مشاغل در این فضا فعالیت می‌کنند. اما این شبکه اجتماعی چه مزایایی برای مشاغل مختلف دارد؟ مزایای این رسانه برای کسب‌وکار‌های مختلف عبارت است از:

  • ساخت پیج اینستاگرام رایگان است: یکی از مهم‌ترین و پررنگ‌ترین مزایای اینستاگرام، رایگان بودن آن است. به این ترتیب همه مشاغل می‌توانند به‌صورت رایگان یک صفحه اینستاگرامی داشته باشند.
  • سریع‌تر به نتیجه می‌رسید: اینستاگرام یک شبکه اجتماعی و مختص سرگرمی افراد است، و مردم وقت زیادی را صرف گشت‌وگذار در آن می‌کنند. در این میان، شما هم می‌توانید با اتخاذ استراتژی‌های صحیح تبلیغاتی مشتریان خود را جذب کنید.
  • کار با اینستاگرام راحت است: کار کردن با اینستاگرام نیاز به دانش یا مهارت خاصی ندارد، و مشاهده و بررسی آمار‌های پیج بسیار آسان است. البته اگر قصد دارید به صورت حرفه ای در این زمینه فعالیت کنید، استخدام تیم یا متخصص بازاریابی شبکه های اجتماعی در درازمدت به نفع‌تان خواهد بود.
  • ارتباط نزدیک و صمیمانه با مخاطب: در اینستاگرام این امکان را دارید که با انتشار پست یا استوری، ارتباطی نزدیک و دوستانه با مخاطب خود برقرار کنید و همین موضوع زمینه را برای برندسازی و افزایش فروش مهیا کند.

اما این شبکه اجتماعی در کنار مزایای خود، معایبی هم برای پیج‌های کاری دارد. مهم‌ترین معایب اینستاگرام برای کسب و کار‌ها عبارت است از:

  • امکان دسته‌بندی محصولات وجود ندارد: یکی از ایرادات مهم اینستاگرام برای کسب و کارهایی که محصولات متنوع دارند نداشتن امکان دسته بندی محصولات است. شاید این موضوع در ابتدای کار کم اهمیت به نظر برسد اما بدون شک در ادامه مسیر وقتی تعداد محصولات‌تان کمی افزیش پیدا کند اوضاع هم برای شما و هم برای خریداران‌تان سخت می‌شود.
  • امکان جستجوی یک محصول خاص وجود ندارد: این مشکل برای پیج‌هایی که تعداد زیادی پست و استوری دارند وجود دارد. وقتی مخاطب به دنبال یک کالای خاص باشد، مجبور می‌شود تک تک پست‌ها را بگردد.
  • امکان بروز رسانی کالا‌ها وجود ندارد: حتی در یک فروشگاه کوچک هم تعیین موجودی کالا‌ها و قیمت جدید آن‌ها اهمیت زیادی دارد. در اینستاگرام نمی‌توانید موجودی هر کالا یا قیمت جدید آن را بروزرسانی کنید و همه کار‌ها باید به صورت دستی انجام شود که هم وقت‌گیر می‌باشد و هم برای فروشگاه‌هایی که روزانه اجناس زیادی به فروش می‌رسانند تقریبا غیر ممکن است.
  • خطر فیلترینگ و بسته شدن پیج: بسته شدن پیج‌های اینستاگرامی قاعده و قانون خاصی ندارد و در برخی مواقع به دلیل رفتار‌های مشابه ربات و غیره پیج از سوی اینستاگرام بسته می‌شود. از سوی دیگر خطر فیلترینگ برای پیج‌های ایرانی همواره وجود دارد. تصور کنید شب بخوابید و صبح که بیدار می‌شوید با فیلتر شدن اینستاگرام و از بین رفتن صفحه‌تان روبه رو شوید!
  • دشوار بودن فرآیند ثبت سفارش و پرداخت: برای ثبت سفارش و پرداخت در اینستاگرام مشکلات زیادی وجود دارد. ادمین شما باید همواره آنلاین باشد و از سوی دیگر امکان اتصال درگاه بانکی به پیج وجود ندارد.
  • امکان مدیریت و ردیابی مشتریان را ندارید: این روز‌ها یکی از بهترین استراتژی‌های یک آژانس دیجیتال مارکتینگ و اصولا کسب‌وکارها، ردیابی و پیگیری مشتریان قدیمی است. اینستاگرام هیچ ابزاری برای ثبت مشخصات این کاربران و ردیابی آنان ندارد. به این ترتیب شما تعداد زیادی مشتری بالقوه را به راحتی از دست می‌دهید.
  • جلب اعتماد مردم سخت است: تعداد پیج‌های فیک و کلاهبردار در اینستاگرام زیاد شده است، و به همین دلیل مردم به پیج‌های تازه تاسیس و کوچک کمتر اعتماد می‌کنند. بنابراین باید وقت و هزینه زیادی را صرف تبلیغات و جذب فالوور کنید تا مردم به صفحه شما اعتماد کنند.

مقایسه سایت و اینستاگرام

مزایا و معایب وبسایت برای کسب و کارها

در بخش قبلی به مزایا و معایب صفحات اینستاگرامی پرداختیم. خوشبختانه وبسایت‌ها چون تخصصی‌تر هستند و دقیقا مطابق نیاز‌های کسب و کار شما طراحی می‌شوند، ایرادات اینستاگرام را ندارند. مردم نیز به یک وبسایت که نماد الکترونیک داشته باشد، بیشتر اعتماد می‌کنند.

از طرفی پنل سایت به شما این امکان را می‌دهد که به خوبی اطلاعات مشتریان خود را در یک بانک اطلاعاتی ذخیره، و در ادامه از آن برای افزایش فروش استفاده کنید. با داشتن سایت مشکلاتی مثل ثبت سفارش به صورت دستی، موجودی محصولات و ثبت پرداختی‌ها را هم ندارید و می‌توانید به خوبی یک محصول را با متن، عکس یا فیلم به مخاطبان معرفی کنید.

 در این قسمت به صورت تیتروار مهم‌ترین مزایای طراحی سایت شیراز برای کسب و کار‌ها را ذکر می‌کنیم:

  • کاربری راحت و آسان
  • امکان دسته بندی محصولات
  • امنیت بالا و نبود خطر فیلترینگ
  • امکان مدیریت و پیگیری مشتریان
  • جستجوی یک یا چند محصول خاص
  • جلب اعتماد مردم و افزایش اعتبار برند
  • امکان تعیین موجودی و بروز رسانی قیمت کالاها
  • ثبت سفارش اتوماتیک و اتصال به درگاه پرداخت امن
  • برگزاری انواع کمپین‌ها و کارزار‌های تبلیغاتی با حداقل هزینه
  • ورود به نتایج جستجو‌های گوگل (که مشتریان زیادی برای شما به دنبال دارد)

به کمک وبسایت‌ها شما می‌توانید جایگاه برندتان را در بازار و بین مردم تثبیت کرده و به موفقیت برسید. تنها ایراد یا معضلی که برای وبسایت‌ها مطرح می‌شود، هزینه اولیه طراحی سایت و خرید دامنه است. این موضوع برای کسب و کار‌های نوپا پررنگ‌تر است. با این حال روش‌های متنوعی برای طراحی سایت فروشگاهی وجود دارد که کمک می‌کند با کمترین مقدار هزینه صاحب یک وبسایت شوید.

نکات نهایی درباره مقایسه سایت و اینستاگرام کاری

تجربه نشان داده است که مردم به کسب‌وکارهایی که وبسایت دارند اعتماد بیشتری می‌کنند. از طرفی، در درازمدت این بیزنس‌ها سودآوری بیشتری نیز داشته‌اند. با این حال ما توصیه می‌کنیم از اینستاگرام و قابلیت‌های آن هم غافل نشوید. شما می‌توانید بعد از راه‌اندازی سایت، یک صفحه اینستاگرام بسازید و از آن برای هدایت مردم به وبسایت‌تان استفاده کنید.

در واقع بهتر است اینستاگرام محلی برای تبلیغ وبسایت‌تان باشد، نه محل اصلی فروش و ارتباط با مشتریان. به این ترتیب هم از مزایای این شبکه اجتماعی بهره‌مند می‌شوید، و هم از دردسر‌های آن دور می‌مانید. از طرفی جایگاه کسب‌وکارتان را هم با داشتن یک وبسایت قدرتمند و حرفه‌ای در میان رقبا و مخاطبان حفظ می‌کنید.

انتخاب‌تان هرکدام باشد، وبسایت، اینستاگرام یا هردو، آژانس‌های تبلیغات و بازاریابی دیجیتال که به شکل تمام‌سرویس کار می‌کنند، مانند «دیجیتالیست»، می‌توانند به شما در این راه کمک کنند و تمام این بخش‌ها را هماهنگ، حرفه‌ای و موازی با یکدیگر جلو ببرند.

دکمه بازگشت به بالا