علم و تکنولوژی

مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی جهان در هفته‌ای که گذشت

از وقوع بارندگی‌های کم‌سابقه و سیل شدید در برخی کشورهای آسیایی و حاشیه خلیج فارس گرفته تا خبر چاقوکشیِ مرگبار در استرالیا از جمله مهم‌ترین اخبار و رویدادهای جهان در حوزه اجتماعی طی یک هفته گذشته بودند.

به گزارش تکنونامه، وقوع حوادث مختلف، بررسی موضوعات مهم حوزه سلامت و یافته‌های جدید در عرصه محیط زیست از جمله اخباری هستند که هفته گذشته در صدر رویدادهای اجتماعی جهان قرار گرفتند.

اخبار مرتبط با سیل و طوفان در کشورهای حاشیه خلیج فارس، چاقوکشی مرگبار در مرکز خریدی در سیدنی و پایان یافتن پدیده آب و هوایی «ال نینو» از جمله این اخبار مهم اجتماعی در جهان طی بازه زمانی مذکور هستند که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:

سیل و بارندگی بی‌سابقه در عمان و دبی

در پی بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب در بخش‌هایی از عمان دستکم تاکنون ۱۸ تن کشته شده‌اند. مقامات محلی می‌گویند ۱۰ تن از قربانیان حوادث مرتبط با این سیل کودک هستند. همچنین در پی بارندگی شدید و شرایط نامساعد جوی، کارکنان دولتی و خصوصی در برخی از استان‌های این کشور دورکار شده‌اند. همچنین ساکنان برخی مناطق تخلیه شده‌اند.

در همین حال، در پی بارندگی شدید و پرحجمِ فرودگاه دبی غرق در آب شد و در پی آن بسیاری از پروازها لغو شده یا به تعویق افتاد. منابع محلی می‌گویند بسیاری از مناطق دبی پس از طوفان و بارندگی فوق‌العاده شدید در عرض چند دقیقه دچار سیل و آبگرفتگی شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس که به داده های هواشناسی جمع آوری شده در فرودگاه بین المللی دبی استناد می کند، این شهر ظرف ۲۴ ساعت به اندازه یک سال و نیم بارندگی داشته است.

جمعیت ژاپن برای سیزدهمین سال متوالی کاهش یافت

جمعیت کل ژاپن شامل ساکنان خارجی این کشور در سال گذشته برای سیزدهمین سال متوالی کاهش یافت.

وزارت امور داخلی ژاپن جمعیت کل این کشور تا اول اکتبر ۲۰۲۳ (سال گذشته میلادی)‌ را ۱۲۴ میلیون و ۳۵۲ هزار نفر برآورد کرده است.

این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی ۵۹۵ هزار نفر یا ۰.۴۸ درصد کاهش یافته است. هم تعداد و هم درصد کاهش جمعیت نسبت به سال ۲۰۲۲ بیشتر بودند.

همچنین کارشناسان پیش‌بینی کرده اند تا سال ۲۰۳۳، خانوارهای ژاپنی به طور متوسط کمتر از دو عضو داشته باشند.

موسسه ملی تحقیقات جمعیت و تامین اجتماعی تخمین‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌دهند خانوارها در سال ۲۰۳۳، به طور متوسط ۱.۹۹ عضو و در سال ۲۰۵۰، ۱.۹۲ عضو خواهند داشت، در حالی که در سال ۲۰۲۰ این تعداد ۲.۲۱ عضو بود.

تیراندازی و چاقوکشی در یک مرکز خرید در استرالیا

مقامات پلیس استرالیا اعلام کردند در پی حمله با چاقو و تیراندازی در یک مرکز خرید در سیدنی، ۷ تن کشته شدند.

این حادثه زمانی رخ داد که تعداد زیادی در این مرکز خرید حضور داشتند.

با این حال مقامات پلیس این کشور بعدا اظهار کردند که فرد ضارب کشته شده و بیماری روانی داشته است.

پلیس گفت این مرد ۴۰ ساله دوره‌گرد بوده و در چند سال گذشته در ماشین خود و در خوابگاه ها زندگی می کرده است.

او در ۱۷ سالگی به بیماری روانی مبتلا شد و در سال‌های اخیر سلامت روانی او کاهش یافته بود.

بارندگی‌های چند روزه در افغانستان و پاکستان ده‌ها کشته برجای گذاشته است

یک مقام پاکستانی اعلام کرد باران‌های شدید و رعد و برق باعث ویرانی در مناطق مختلف این کشور شده و از روز شنبه تاکنون ۷۱ کشته و ۶۷ زخمی برجای گذاشته است.

در همین حال اداره ملی مدیریت بلایای طبیعی پاکستان با صدور هشداری اعلام کرد همچنان احتمال بارش شدید باران و رعد و برق از ۱۷ آوریل تا ۲۹ آوریل در این کشور وجود دارد.

در برخی از ولایت‌های افغانستان نیز در حوادث مرتبط با باران شدید و جاری شدن سیل طی روزهای اخیر، دست‌کم ۶۶ نفر جان باخته‌اند و ده‌ها خانه هم ویران شده‌ یا آسیب دیده‌اند.

زنان آمریکایی کمتر می‌خوابند و استرس بیشتری دارند

بر اساس نظرسنجی گالوپ، اکثر بزرگسالان آمریکایی (حدود ۵۷ درصد) اعلام کرده‌اند که خواب شبانه کافی ندارند و تنها ۴۲ درصد می‌گویند که به اندازه کافی می‌خوابند.

نتایج این نظرسنجی که در ماه دسامبر ۲۰۲۳ انجام شد، کاملا برعکس نتایج نظرسنجی سال ۲۰۱۳ بود. در آن نظرسنجی، ۵۶ درصد آمریکایی‌ها گفته بودند که خواب کافی دارند در حالی که ۴۳ درصد گرفتار بی‌خوابی یا خواب ناکافی بودند.

نظرسنجی اخیر در عین حال نشان داد زنان کمتر از مردان می‌خوابند و تنها ۳۶ درصد زنان و ۴۸ درصد مردان اعلام کرده‌اند که خواب کافی داشته‌اند.

طبق این نتایج، زنان جوان در آمریکا کمترین میزان خواب در یک ماه را داشتند و در مقایسه با ۴۶ درصد مردان جوان، تنها ۲۷ درصد زنان جوان از خواب کافی و مفید خبر دادند. این اختلاف میزان خواب ناشی از جنسیت‌ در زنان مسن کمتر بود و در مقایسه با ۵۱ درصد مردان مسن، ۴۶ درصد زنان مسن خواب کافی داشتند.

این نظرسنجی همچنین از ارتباط بین بی‌خوابی و استرس خبر داد و به نقل از انجمن روانشناسی آمریکا اشاره کرد افرادی که کمتر می‌خوابند، استرس بیشتری دارند و کسانی که استرس بیشتری دارند، کمتر می‌خوابند. طبق این نظرسنجی، ۶۳ درصد افرادی که گفتند به خواب بیشتری نیاز داشتند، می‌گویند گرفتار استرس‌ هستند.

پدیده قدرتمند آب‌وهواییِ «ال نینو» پایان یافت

دانشمندان مطالعات اقلیمی می‌گویند پدیده قدرتمند آب‌وهواییِ «ال نینو» (ال نینیو) که در یک سال گذشته در کنار تغییر اقلیم به افزایش بی‌سابقه دما دامن زد، پایان یافته است.

این پدیده طبیعی که ژوئن گذشته شروع شد آب‌های گرم‌تر را به سطح اقیانوس آرام آورد که باعث بالا رفتن دمای اتمسفر شد. اما کارشناسان می‌گویند نمی‌توانند با قطعیت بگویند که بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد.

حریق گسترده در ساختمان تاریخی ۴۰۰ ساله در دانمارک

ساختمان تاریخی و قدیمی بورس اوراق بهادار دانمارک در مرکز «کپنهاگ»، پایتخت این کشور طعمه حریق شد.

این بنا یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های این شهر است که بخش‌هایی از آن در شعله‌های آتش، فروریخته است. قدمت این ساختمان به سال ۱۶۲۵ میلادی برمی‌گردد.

در همین حال پلیس دانمارک از آغاز بررسی علت آتش‌سوزی این بنا که اتاق بازرگانی این کشور در آن مستقر است، خبر داد.

روشی برای پیش‌بینی احتمال ابتلا به زوال عقل

نتیجه آزمایش جدید دانشگاه «لافبورو» نشان می‌دهد کاهش حساسیت بصری می‌تواند زوال عقل را تا ۱۲ سال قبل از ابتلا به آن پیش‌بینی کند.

متخصصان در ابتدای پژوهش از شرکت‌کنندگان خواستند در آزمون بصری شرکت کنند. در این آزمایش شرکت‌کنندگان به محض مشاهده مثلثی که در میدانی از نقاط متحرک شکل می‌گرفت، باید دکمه‌ای را فشار می‌دادند. افرادی که به زوال عقل دچار می‌شوند در مشاهده این نقاط بسیار کندتر عمل می‌کردند.

مشکلات بینایی ممکن است نشانه اولیه زوال شناختی باشد، زیرا پلاک‌های آمیلوئید سمی مرتبط با بیماری آلزایمر ممکن است ابتدا بر نواحی مغز که با بینایی در ارتباط‌ هستند تاثیر بگذارد و بخش‌هایی از مغز که با حافظه مرتبط است با پیشرفت بیماری آسیب می‌بیند. بر همین اساس آزمون‌های بینایی ممکن است قبل از آزمون‌های حافظه، برخی نقایص را پیدا کنند.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا