اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی

آیا قهوه می‌تواند باعث افزایش کارایی ورزشی شود؟

تاثیر قهوه بر ورزش

قهوه گانودرما برای چربی سوزی: این نوشیدنی سرشار از کافئین، به‌قدری خوش‌طعم است که در دنیای امروزی، آن را معجزه می‌دانند و افراد تمایل دارند که با انواع مختلف آن آشنا شوند و طعم‌های مختلف این نوشیدنی را تجربه کنند.

همانطور که اشاره کردیم یکی از موارد مهم، بررسی تاثیر قهوه بر ورزش است.

در اروپا و آمریکا، قهوه به عنوان یک داروی ورزشی شناخته شده است و ورزشکاران با این هدف قهوه می‌خورند تا عملکرد بدنشان در حین ورزش بهتر شود و انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های ورزشی داشته باشند.

در واقع یکی از ویژگی‌های قهوه این است که به سرعت جذب بدن می‎شود و بعد از 60 دقیقه مقادیر خونی کافئین در بدن افزایش می‌‌یابد. تقریبا بین 0/5 تا 3/5 درصد از کافئینِ قهوه‌ی مصرف شده، از طریق ادرار و عرق دفع می‎شود.

تاثیر خوردن قهوه قبل از ورزش

قهوه گانودرما برای زگیل تناسلی: بر اساس مطالعات، قهوه تاثیر بسیاری در بهبود عملکرد سیستم عصبی ورزشکاران دارد. البته اثرات منفی و مثبت قهوه به میزان و زمان خوردن قهوه بستگی دارد.

خوردن قهوه اگر یک ساعت قبل از شروع ورزش باشد، باعث افزایش غلظت پلاسما می‎شود و به بهبودی عملکرد بدن، کمک می‌کند. همچنین بدن آماده می‌شود که برای دریافت انرژی برای انجام فعالیت‌های فیزیکی، از ذخایر چربی استفاده کند. به علاوه خوردن قهوه قبل از ورزش، به ماهیچه‌ها کمک می‌کند تا از پس فعالیت‌های ورزشی سخت برآیند و دیرتر احساس خستگی کنند.

مزایای خوردن قهوه قبل از ورزش

قهوه گانودرما برای دیابت: همانطور که اشاره کردیم، نوشیدن قهوه، قبل از فعالیت‌های ورزشی مزایای بسیاری دارد که در ادامه به صورت کامل به آن می‎پردازیم.

قهوه به تقویت عملکرد ذهن و افزایش تمرکز کمک بسیاری می‌‎کند، اما آیا تمرکز به ورزش ارتباط دارد؟

تمرکز یکی از معیارهای مهم در انجام بهتر فعالیت‌های ورزشی است. زمانی‌که شما وزنه‌ می‌زنید یا فعالیت‌های هوازی انجام می‌دهید، با افزایش تمرکز، بهتر و راحت‌تر می‌توانید به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازید.

معمولا شما بعد از ورزش، احساس درد دارید و منقبض هستید. خوردن قهوه کمک می‌کند که درد عضلانی کمتری احساس کنید.

  • جلوگیری از بروز انواع بیماری

بر اساس مطالعات، تا 4 لیوان خوردن قهوه در طول روز برای سلامت قلب و بهبود فشار خون بسیار مفید است و به منظم شدن گردش خون کمک می‌کند.

خوردن قهوه قبل از ورزش به بدن کمک می‌کند که از سلول‌های چربی به عنوان منبع انرژی استفاده کند و در نتیجه باعث افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود و کالری بیشتری می‌سوزانید.

اگر جزو افرادی هستید که قهوه را برای چربی‌سوزی می‌خورید، با دانستن ، برنامه نوشیدنی خود را درست تنظیم کنید.

خوردن قهوه به بدن شما قدرت می‌دهد و شما در مدت طولانی‌تری می‌توانید به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازید.

محققان به این نتیجه رسیدند که خوردن 150گرم قهوه در طول روز، جریان خون مویرگی را، 30 درصد افزایش می‌دهد. زمانی‌که گردش خون افزایش می‎یابد، فرآیند اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها بهبود می‌یابد و شما بهتر از همیشه می‌توانید به فعالیت‌های ورزشی خود بپردازید.

تاثیر خوردن قهوه در حین ورزش

اگر جزو افرادی هستید که فعالیت‌های ورزشی هوازی انجام می‌دهید و بدن در حین ورزش اکسیژن زیادی مصرف می‌کند، خوردن قهوه در حین ورزش به کاهش میزان خستگی شما کمک می‌کند و راحت‌تر می‌توانید فعالیت‌های ورزشی هوازی انجام دهید.

معمولا انجام فعالیت‌های ورزشی سخت، 5 دقیقه طول می‌کشد و مصرف کافئین به افزایش قدرت بدنی فرد برای انجام فعالیت‌‎های سخت کمک می‌کند.

تاثیر قهوه بر مسیرهای عصبی و عضلانی به گونه‌ای است که کافئین موجود در آن، به تسهیل عملکرد تارهای عضلانی کمک می‌کند و در نتیجه شما در حین ورزش حس بهتری دارید.

تاثیر خوردن قهوه بعد از ورزش

بسیاری از ورزشکاران بعد از انجام تمرین ورزشی، به سراغ خوردن قهوه می‌روند، در حالی که بعد از ورزش، قلب هم‌چنان ضربان بالایی دارد. خوردن هر نوشیدنی که کافئین دارد، در این زمان مناسب نیست و عوارضی از جمله عصبی شدن، اختلال در خواب و تپش قلب به دنبال دارد.

نه تنها بعد از ورزش، بلکه بعد از غذا هم، خوردن قهوه عوارضی به دنبال دارد. اگر می‌خواهید با عوارض خوردن قهوه بعد از غذا بیشتر آشنا شوید، به مقاله‌ی سر بزنید.

بهترین قهوه برای ورزشکاران

بهترین قهوه برای ورزشکاران، اسپرسو است، به علت آن که کافئین موجود در اسپرسو سریع جذب بدن می‌شود. اگر مشکل قلبی ندارید و دچار تنگی نفس نیستید، اسپرسوی پرکافئین بخورید. بعد از آن که قهوه‌ی خود را میل کردید، کمی آب بخورید اما ؟. در واقع آب به جذب بهتر قهوه در بدن کمک می‌کند.

زمان مصرف قهوه قبل از ورزش

در صورتی که در منزل ورزش می‌کنید، 60 دقیقه قبل از انجام تمرین ورزشی قهوه بخورید و اگر در باشگاه ورزش می‌کنید و باشگاه کافی‌‎شاپ ندارد، در منزل اسپرسو درست کنید و 20 دقیقه قبل از رفتن به باشگاه میل کنید.

اگر تمایل دارید که بدانید بهترین زمان برای مصرف قهوه در بدنسازی چه زمانی است، خواندن مقاله‎ی را به شما پیشنهاد می‎کنیم.

قهوه فوری (نسکافه) برای ورزش چطور است؟

قهوه‌ی مناسب برای ورزش باید افزودنی نداشته باشد و کاملا سالم باشد، در حالی‌که قهوه‌های فوری همانند نسکافه افزودنی دارند و برای ورزش مناسب نیستند. هم‌چنین کافئین موجود در قهوه‌های فوری بسیار کمتر از اسپرسو است.

بهترین زمان مصرف قهوه در بدنسازی |بهترین قهوه برای بدنسازی |بهترین قهوه قبل از ورزش

میزان مناسب خوردن قهوه برای ورزش

مقدار کافئین مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های ورزشی، 4/5 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن در بدن است. البته این مورد را حتما در نظر بگیرید که میزان مناسب خوردن قهوه به ذائقه‌ی شخصی شما هم بستگی دارد.

کلام آخر

به‌طور کلی خوردن قهوه قبل از انجام تمرین ورزشی، به افزایش قدرت بدنی شما، بهبود عملکرد شما و ثابت ماندن وزن کمک بسیاری می‌کند اما حتما باید پیش از مصرف نکاتی را که در این مقاله به آن پرداختیم در نظر بگیرید و از مصرف هر نوع قهوه‌ای پیشگیری کنید.

اگر تمایل به نوشیدن قهوه ندارید، می‌توانید به سراغ سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار بروید، تا به هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی انرژی کافی داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا