علم و تکنولوژی

شمارش معکوس پرتاب قدرتمندترین موشک جهان

به گزارش تکنونامه، اسپیس‌ایکس هنوز در حال تجزیه و تحلیل داده‌های این پرواز است. نتایج به آماده‌سازی چهارمین پرواز استارشیپ کمک می‌کند.

به نقل از تکنونامه، گوین شاتول (Gwynne Shotwell)، رئیس و مدیر عملیات اسپیس‌ایکس در کنفرانس‌ ماهواره ۲۰۲۴ در واشنگتن در روز سه شنبه (۱۹ مارس)، گفت: ما متوجه خواهیم شد که برای هر دو مرحله در هنگام فرود چه اتفاقی افتاده است و امیدوارم در حدود ۶ هفته دیگر بار دیگر پرواز کنیم. او اضافه کرد که این پرواز برای ابتدای ماه مه پیش‌بینی می‌شود.

با این وجود آمادگی فنی تنها مساله این موشک نیست. اسپیس ایکس همچنان باید مجوز پرتاب را از اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده که بر تحقیقات در مورد آنچه در پرواز ۱۴ مارس رخ داده است، نظارت می‌کند، دریافت کند.

پیشران سوپرهوی همچنین طبق برنامه‌ریزی به جو بازگشت و خود را برای سقوط در آب در خلیج مکزیک آماده کرد. با این حال نتوانست برای فرود روشن شود و در فاصله ۵۰۰ متری بالای آب متلاشی شد.

فضاپیمای استارشیپ نیز در مسیری بود که به هدف سقوط خود در اقیانوس هند دست یابد. اما یک جداسازی سریع برنامه ریزی نشده را تجربه کرد که حدود ۵۰ دقیقه پس از بلند شدن باعث توقف این تلاش شد.

دو ماموریت آزمایشی اول استارشیپ که در ماه آوریل و نوامبر سال گذشته انجام شدند، به ترتیب تنها چهار دقیقه و هشت دقیقه به طول انجامیدند.

اسپیس‌ایکس برنامه‌های بسیار بزرگی برای استارشیپ دارد و این وسیله نقلیه کاملا قابل استفاده مجدد را به‌عنوان دستاوردی که بشر به آن نیاز دارد تا اسکان در ماه و مریخ را از نظر اقتصادی امکان‌پذیر کند، در نظر می‌گیرد.

ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت اسپیس‌ایکس، استارشیپ را حتی فراتر از این می‌بیند. او به تازگی گفته است که نسخه بسیار بزرگتر و پیشرفته‌تر این موشک در نهایت در مأموریت‌های بین ستاره‌ای استفاده خواهد شد.

به گفته شاتول، پروازهای آزمایشی بسیار بیشتری مورد نیاز است تا استارشیپ به سوی آینده بلندپروازانه‌ برنامه ریزی شده خود حرکت کند و پرواز آزمایشی چهارم احتمالا نسبت به پیشینیان خود جهش بزرگی نداشته باشد.

۵۸۵۸

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا