عمومیکسب و کار ایرانی

ایمپلنت بهتر است یا لمینت دندان؟

آیا انجام ایمپلنت و لمینت دردناک می باشد؟

به طور معمول انجام این دو روش دردناک نمی باشند، زیرا دندانپزشک زیبایی برای انجام آن ها از بی حسی موضعی استفاده می کند و بیمار حین انجام درمان دردی را احساس نمی کند. تراشیدن مینای دندان برای نصب لمینت ها ممکن است احساس ناخوشایندی در بیمار به وجود آورد، به همین دلیل برای پیشگیری از این اتفاق، دندان ها را بی حس می کنند. برای ایمپلنت دندان استفاده از بی حسی موضعی ضروری می باشد، زیرا بخشی از این فرایند، نیاز به جراحی لثه و قرار دادن پیچ ایمپلنت درون آن می باشد که بدون بی حسی امکان انجام آن وجود نخواهد داشت.

ایمپلنت نیاز به مراقبت بیشتری دلمینت و ایمپلنت دو روش دندانپزشکی هستند که می‌توانند برای رفع مشکلات زیبایی دندان‌ها یا ترمیم آن‌ها مورد استفاده قرار گیرند. برای رفع مشکل دندان‌هایی که بیش از حد از هم فاصله دارند، روی هم قرار دارند، شکسته شده‌اند یا از بین رفته‌اند، راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد. لمینت‌های دندانی و ایمپلنت دو نوع از این روش‌ها هستند. اگرچه این دو روش در بعضی موارد کاربردهای نزدیک به هم دارند اما تفاوت ایمپلنت دندان و لمینت دندان شامل موارد زیادی است. در این مقاله قصد داریم هر کدام از این روش‌ها را شرح دهیم و تفاوت‌ها آن‌ها را بررسی کنیم.

Is dental implant or dental laminate better

کدام روش بهتر است؟ ایمپلنت یا لمینت؟

در پاسخ به این سوال که ایمپلنت بهتر است یا لمینت باید گفت انتخاب بین این دو روش بستگی به مشکلی دارد که در دندان‌های شما وجود دارد. به زبان ساده، ایمپلنت‌های دندانی جایگزین دندان‌های از دست رفته می‌شود و لمینت بیشتر کاربرد زیبایی دارد. اگر دندان‌های سالمی دارید اما مشکلات زیبایی مانند لک، وجود شکاف یا بی‌نظمی جزئی دارید، لمینت دندان گزینه‌ی عالی برای رفع این مشکلات در کوتاه‌ترین زمان هستند. اما اگر مشکل جدی‌تری دارید که بر سلامت دهان و دندان شما تاثیر می‌گذارد مانند از دست دادن دندان، تحلیل استخوان یا عقب‌رفتگی لثه، بهتر است ایمپلنت‌های دندانی را انتخاب کنید. در واقع وقتی تفاوت ایمپلنت دندان و لمینت دندان را بدانید از کاربردهای آن نیز آگاه خواهید شد. برای اطلاعات بیشتر مقاله ما را دنبال کنید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان بزرگترین پیشرفت در دندانپزشکی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. به کمک ایمپلنت می‌توانید دندانی کاملا مشابه دندان‌های خود داشته باشید. ایمپلنت دندان بدون در نظر گرفتن تعداد دندان‌های از دست رفته می‌تواند گزینه خوبی برای رفع این مشکل باشد. ایمپلنت‌های دندانی قالب‌هایی از جنس تیتانیوم هستند که از طریق جراحی در استخوان فک قرار می‌گیرند. هنگامی که ایمپلنت در استخوان فک جاسازی می‌شود، جراح دندان یک تاج به شکل دندان را در بالای آن قرار می‌دهد تا عملکرد و ظاهر آن کاملا شبیه دندان واقعی باشد. ایمپلنت‌ها کاملا پایدار و مستحکم هستند و برای چندین سال دوام می‌آورند.

لمینت دندان چیست؟

اگر می‌خواهید لبخند زیبا داشته باشید، لمینت گزینه بسیار خوبی است. برای پوشاندن بریدگی‌ها، لکه‌ها و فاصله بین دندان‌ها، لمینت‌های دندان بهترین راه‌حل هستند. در واقع لمینت‌ها پوسته‌های نازکی هستند که سطوح جلویی دندان‌ها را می‌پوشانند تا لبخندی زیباتر ایجاد کنند. اولین تفاوت ایمپلنت دندان و لمینت دندان در جنس آن‌ها هستند. همانطور که گفته شد ایمپلنت از جنس تیتانیوم است در حالی که لمینت از جنس پرسلن یا سرامیک هستند.

تفاوت کاربرد ایمپلنت و لمینت

یکی از انواع تفاوت ایمپلنت دندان و لمینت دندان کاربردهای این دو روش است. ایمپلنت‌های دندان معمولا دارای کاربردهای زیر هستند:

  • می‌تواند یک یا چند دندان از دست رفته را بدون آسیب رساندن به دندان‌های مجاور جایگزین کند.
  • با جایگزینی دندان‌های جلو باعث زیباتر شدن لبخند فرد می‌شود.
  • مشکلات جویدن و هضم غذا را برطرف می‌کند.
  • می‌تواند به عنوان پایه برای فیکس کردن یه پروتز دندان کامل استفاده شود.
  • فرم صورت را بهبود می‌بخشد.

اما در مقابل لمینت دندان در تهران برای کاربرد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • رفع فاصله بین دندان‌ها
  • تغییر اندازه دندان‌ها
  • منظم کردن دندان‌های کج
  • اصلاح دندان‌های خرگوشی
  • سفید و براق کردن دندان
  • رفع مشکلات هم‌ترازی و ناهمسانی دندان

مقایسه مراحل ایمپلنت و لمینت

مقایسه لمینت دندان با ایمپلنت دندان در نحوه انجام تفاوت‌های زیادی را برای ما روشن می‌کند. اساسا انجام این دو روش شباهتی به یکدیگر ندارد. ایمپلنت شامل کاشت آن در استخوان فک است که در نهایت یک نیز روی آن قرار می‌گیرد تا ظاهر آن کاملا شبیه دندان واقعی شود. در حالی که برای نصب لمینت ابتدا سطح خارجی دندان تراشیده می‌شود و پس از قالب‌گیر لمینت‌های مناسب دندان شما ساخته می‌شود و سپس روی دندان‌های شما چسبانده می‌شود تا مشکلات ظاهری دندان رفع شود.

ماندگاری لمینت و ایمپلنت

یک ایمپلنت دندانی پیچ شده در استخوان ساخته شده از تیتانیوم، طول عمر نسبتا زیادی دارد. تجربیات نشان می‌دهد که میانگین طول عمر یک ایمپلنت حدود ده سال است؛ اما در صورت مراقبت صحیح حتی ممکن است تا ۲۰ سال نیز در جای خود باقی بماند. به ناچار پروتز متصل به ایمپلنت به طور اجتناب‌ناپذیری در طول زمان خراب می‌شود و در نهایت باید جایگزین شود. انجام ورزش‌هایی با خطر ضربه زیاد یا ابتلا به (قروچه دندان) باعث کاهش عمر مفید ایمپلنت خواهد شد. تفاوت ایمپلنت دندان با لمینت دندان در طول عمر خیلی زیاد نیست. به طور متوسط طول عمر لمینت می‌تواند بین ۱۰ تا ۱۵ سال باشد. ماندگاری هر دو روش ایمپلنت و لمینت تا حدی زیادی بستگی به مراقبت شما از آن‌ها دارد. از وارد کردن فشار زیاد به آن‌ها خودداری کنید و بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید. همچنین سالانه دوبار برای بررسی وضعیت دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه کنید و تا حد ممکن از مصرف سیگار خودداری کنید.

ایمپلنت و لمینت چگونه جایگزین می‌شوند؟

در طول قرار ملاقات‌های بعدی (هر ۶ ماه یا بیشتر)، دندانپزشک وضعیت لمینت‌ها یا ایمپلنت‌های شما در بررسی می‌کند. اگر این مواد آسیب ببینند، او از تکنیک‌های مختلفی برای جایگزینی آن‌ها استفاده می‌کند. در واقع، بسته به سلامت دهان و سابقه بیمار، درمان هر مورد منحصر به فرد است. لمینت‌ها اگر به درستی به دندان‌ها چسبانده نشوند، می‌توانند دچار تغییر شکل و رنگ شوند. اگر این اتفاق بیفتد می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بعدی مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. همان‌طور گه گفته شد لمینت معمولا حدود ۱۰ تا ۱۵ نیاز به تعویض دارد. ایمپلنت دندان معمولا یک راه حل مادام العمر است و در بعضی اوقات می‌تواند تا ۲۰ نیز سال دوام بیاورند. ایمپلنت‌های دندانی مستقیما به استخوان وارد می‌شوند تا پایه ثابتی برای سایر دندان‌های مصنوعی ایجاد کنند.

مقایسه هزینه ایمپلنت با لمینت

هزینه انجام این روش‌ها بستگی به تعداد دندانی دارد که قصد دارید ترمیم کنید. ایمپلنت در بسیاری از موارد به صورت یک عدد دندان کاشت می‌شود در حالی که لمینت غالبا برای تعدادی از دندان‌ها انجام می‌گیرد. به همین دلیل هزینه تمام شده لمینت می‌تواند بالاتر باشد؛ اما اگر بخواهیم صرفا ترمیم یک دندان را مقایسه کنیم ایمپلنت معمولا هزینه بالاتری دارد.

جمع‌بندی

در صورتی که یکی از دندان‌های خود را از دست داده‌اید یا به دلیل شکستگی دندان از ظاهر آن احساس نارضایتی دارد و همچنین اگر دوست دارید ظاهر دندان‌های خود را سفیدتر کنید می‌توانید به دندانپزشک مراجعه کنید و از روش‌های ترمیم دندان بهره‌مند شوید. پزشک در معاینه اولیه دندان‌ها به شما خواهد گفت که چه روشی برای دندان‌های شما مناسب‌تر است. در صورتی که یک دندان را به طور کامل از دست داده باشید دندانپزشک به شما پیشنهاد می‌کند که از ایمپلنت دندان استفاده کنید؛ اما در صورتی که مشکل شما فقط زیبایی دندان یا فاصله بین آن‌ها باشد پزشک با لمینت این مشکل را برطرف می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا